Private label is het op de markt brengen van een product of producten onder een eigen merk. Een merk is in de meeste gevallen een bepaald woord of combinatie van woorden (merknaam) waarvan de merkhouder het merkenrecht heeft.
Waarom private labellen?
Normaal gesproken kunnen meerdere aanbieders dezelfde producten verkopen. Wanneer je een product anders in de markt wilt positioneren dan is private labelling een mogelijkheid. Met een private label kun je ervoor zorgen dat de kwaliteit van het product wordt bewaard en je consumenten het gevoel en de stijl van een eigen merk geeft.

Private labellen stelt je in staat om de voorwaarden te bepalen waaronder producten met jouw merk mogen worden verkocht. Als je producten onder een eigen merk uit brengt mogen anderen dus niet onder jou merknaam verkopen, tenzij je ze daarvoor toestemming hebt gegeven.

Welke producten kan ik private labellen?
Een product hoeft niet uniek te zijn om er een private label product van te maken. Het
importeren van producten uit China en deze voorzien van een eigen merk is al voldoende. Een product kan op twee manieren van je merk worden voorzien. De eerste mogelijkheid is om het product te voorzien van een logo of merknaam. Makkelijker is het om de verpakking van het product een permanente merknaam of logo te geven (stickers zijn niet voldoende). Je kunt dit doen door je productverpakking te laten bedrukken.

Wanneer mag je een product als private label product verkopen?
Een product mag alleen met een eigen merk worden aangeboden als het ook daadwerkelijk een merkproduct is. Het merk (het logo of de merknaam) dient geregistreerd te staan bij het Benelux Office for Intellectual Property (BOIP) specifiek voor dat type product. Naast het gebruik van een logo of merknaam dient de EAN code die voor het product wordt gebruikt geregistreerd staan op naam van de merkhouder.

Wat zijn de kosten van een private label?
De kosten voor het aanvragen van een merkregistratie in de Benelux voor 10 jaar bedragen € 248 (vrijgesteld van btw). De procedure voor het aanvragen en registeren van een merk duurt gemiddeld drie maanden. Een spoedregistratie kan vanaf € 447 maar maakt in de praktijk niet veel verschil ten opzichte van een reguliere aanvraag. Dit heeft te maken met het aanvraagtraject.

Wanneer je een aanvraag heb ingediend dan kan een eerder ingeschreven merk namelijk bezwaar maken tegen jouw registratie. Dit kan bijvoorbeeld omdat ze van mening zijn dat jouw merkaanvraag teveel op die van hen lijkt. Indien je niet tegen dit bezwaar ingaat kan je merk niet worden ingeschreven.

Wanneer de registratieprocedure succesvol wordt doorlopen en er geen oppositieprocedure wordt gevoerd, wordt het merk opgenomen in het Merkenregister. Houdt er rekening mee dat de inschrijving kan worden afgewezen als deze niet aan de eisen voldoet, je krijgt de gemaakte kosten dan niet terugbetaald. Laat je hier echter niet door afschrikken.

Naast de kosten van de merkregistratie moet je uiteraard nog rekening houden met de kosten van het bedrukken van het product of de productverpakking.

Aan welke voorwaarden moet een merk voldoen?
Een merk moet aan de materiële eisen (deugdelijkheid, geoorloofdheid en rechtmatigheid) voldoen. Zo mag een merk mag niet te beschrijvend zijn. Dit betekent dat je normaal gesproken geen algemene woorden (en vertalingen daarvan) kunt opgeven als merknaam. Ook mag een merk niet te ingewikkeld of juist te eenvoudig zijn.

Wat levert het hebben van een eigen merk op?
Een merk is het geheel van verwachtingen, herinneringen en de beleving die samen de keuze van de consument voor een product bepalen. Hierin is de kwaliteit van de producten het belangrijkste aspect. Kwalitatieve producten zorgen voor terugkerende klanten. Het op een bepaalde manier neerzetten van een merk (branding) is wat producten bij consumenten onder de aandacht brengt. Hierin kun je je onderscheiden van anderen.

Wanneer je merk in het Merkenregister staat ingeschreven mag je het ®-symbool (registered trademark) erbij zetten. Dit wekt vertrouwen bij klanten en geeft een sterkere positie ten opzichte van concurrenten. Daarnaast ben je officieel eigenaar en kun je het recht verkopen of in licentie geven.

Conclusie

Het opzetten van een private label kan positief bijdragen aan de resultaten en het branden van je bedrijf. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen komt een private label in het kort neer op het volgende:

  • Zoek een product of productgroep
  • Bedenk een merknaam
  • Registreer deze in het Merkenregister
  • Bedruk het product of de productverpakking
  • Verkoop het product

Let op: Pas op voor misleidende facturen wanneer je een merk hebt ingeschreven. Het komt regelmatig voor dat men na inschrijving misleidende brieven of facturen ontvangt. Ga hier niet op in!



Download direct de stap-voor-stap gids om een winstgevend product te vinden die je kunt verkopen!

Check je (ongewenste) mailbox en download de PDF!



Download direct de stap-voor-stap gids om een winstgevend product te vinden die je kunt verkopen!

Check je (ongewenste) mailbox en download de PDF!



Download direct de stap-voor-stap gids om een winstgevend product te vinden die je kunt verkopen!

Check je (ongewenste) mailbox en download de PDF!